Hvordan sælger jeg mine ting på nettet?

Uanset hvor du sælger på nettet, og hvad du sælger, så er der nogle ting, der ofte vil ligne hinanden.

Men selvfølgelig kan der være en række variationer.
Nogle steder kræver de procenter af dit salg og nogle gange også penge for at vise dine varer. 
Dertil kan du muligvis blive bedt om at betale ekstra for at vise billeder eller for at få en særlig placering, hvis du ønsker det.

Det generelle råd er altid at tjekke det, der står med småt, inden du går i gang som ny sælger et sted.

Her på siden kan du læse nogle generelle råd om, hvad du bør have i tankerne, når du vil sælge musikvarer eller andre personlige ejendele på internettet.

I eksemplet tages der udgangspunkt i salg af plader, cd'er, music dvd'er og andre musikvarer på Music Collector, men som sagt vil du sikkert kunne bruge nogle af ideerne også, når du ønsker at sælge andre ting på nettet. 

Teksten herunder er den lange version. Ønsker du råd & ideer delt op i bidder, kan du kigge på siden:
Spørgsmål & svar


Januar 2019

 

 


Hvordan kommer jeg i gang med at sælge på Music Collector:

1.
Du opretter dig allerførst som sælger. Gratis.
Vigtig er, at du indtaster en emailadresse, som du ofte tjekker - og som køberne kan skrive til.

2.
Du kan nu indtaste dine varer.

3.
Du har desuden nu adgang til at indsætte billeder af dine varer. Inkluderet i pris.

Mere om at sælge


Januar 2019

 




Klar til at starte salget

4.
Når du er klar til at sætte dine varer til salg, sender du blot en email og oplyser, hvor mange varer, du gerne vil vise på din salgsliste, og hvordan du gerne vil betale.

5. 
Kort efter din betaling kan du selv sætte dine varer til salg med et enkelt klik.
En visningsperiode er 1 år, og har du f.eks. betalt for 100 varenumre, råder du i hele perioden over 100 visninger.
Det betyder kort fortalt, at når du har solgt en vare, kan du sætte en ny til salg. Uden at skulle betale igen. 

6. 
For at optimere dit salg er det vigtigt, at du fortæller så meget om dine varer som muligt. Ikke mindst en detaljeret beskrivelse af varens stand er væsentlig, da køberen jo ikke kan tage varen op og studere den selv. Du er køberens øjne. Visning af billeder af omslag, label/ etikette osv. er også en rigtig god ide, da det kan hjælpe køber til at træffe sin købsbeslutning.
Du kan løbende gå ind og ændre i dine varebeskrivelser, så får du ikke det hele med fra start, kan du altid gå ind at skrive til og sætte flere billeder på.


Januar 2019

 




Hvordan kan køberne betale til dig, og hvordan levere du? 

7. 
Nu hvor alt om varerne er på plads. Bør køber så også have at vide, hvordan hun/han kan betale dig.
Betalingsmåder har du mulighed for at vælge på en let måde inde i Sælgermenuen, hvor du som sælger kan styre det hele fra.
F. eks. foretage reservationer, registre en vare som solgt osv.

8. 
Skriv også gerne at du naturligvis tilbyder køber at returnere varen, hvis den ikke lever op til varebeskrivelsen eller købers forventninger.
Og oplys gerne hvordan du pakker ind. Pak gerne solidt ind i en stiv og robust æske beregnet til plader.
Har du ikke nogle liggende på lager, så kan du på de fleste posthuse købe emballage. Spørg efter noget der passer til LP-plader, eller hvad du nu skal sende.

9. 
Er det vanskeligt lige at finde ud af, hvad man skal skrive om betaling, returret og levering, så kan du bare undlade at indtaste noget som helst om dette, når du opretter dig som sælger.
Det betyder nemlig, at Music Collector automatisk vil indsætte en række standardoplysninger om betaling, returret, levering.
Disse oplysninger har du så efterfølgende mulighed for at rette til og justere i, så de passer til dit behov.


Januar 2019

 




Sådan kan interesserede købere kontakte dig

10.
På siden med alle dine varer findes en "Kontakt sælger"-knap og en "Køb-knap".
Via kontakt-knappen kan køberne kontakte dig pr. email.
Via køb-knappen kan købere bestille varen hos dig.
Din email vises ikke.
Den, der kontakter dig, vil heller ikke kunne se din email i den kopi, vedkommende modtager, når email er afsendt til dig.
Først når du svarer på henvendelsen fra køberen, vil din emailadresse blive synlig.
Husk at ændre din emailadresse på Music Collector, hvis du skifter adresse. 

11.
Købere sætter normalt pris på at få et hurtigt svar, når de har besluttet sig for at købe noget. Derfor er det vigtigt at besvare henvendelsen så hurtigt som muligt.


Januar 2019

 




Hvad skal jeg skrive til dem, der henvender sig for at købe?

12.
Nogle købere har ikke fået fat på, hvad det koster at få leveret varen, selv om du har skrevet det i dine salgsoplysninger.
Eller de vil - meget forståeligt - gerne være helt sikre på, hvad den samlede pris for vare plus porte er.
Derfor er det altid en god ide som standardoplysning at sende totalprisen til køber. Pris for vare plus leveringsomkostninger.
Nogle henvender sig for at høre om varen stadig er ledig. Derfor er det en god ide altid at holde salgslisten frisk, så der kun er varer på den, som er til salg - eller registreret som reserveret eller solgt. 


Januar 2019

 




Varen først eller pengene først?

13.
Send først varen når køber har overført penge til dig. 

Ligesom folk går ind i en butik og går ud igen uden at købe noget, så sker det også, at nogle henvender sig for at høre om en vare og så mister interessen. 
Derfor besvar henvendelserne hurtigt og præcis og oplys pris inklusiv porto/ forsendelse. 

Nogle sælgere vælger at sende deres netbank-kontonummer, PayPal-kontooplysning eller hvad de anvender som betalingskanal med det samme.
Vælger du at gøre det, kan det være fint samtidig at nævne, at du sender varen kort efter, at betaling er indgået. 

Ved handel på nettet er det irriterende, når man bestiller en vare for at opdage, at varen er solgt / udsolgt. Derfor er det en god ide, at sælgere altid sørger for at registrere en vare som reserveret eller solgt, når den ikke mere er til salg.

Smartest er det at reservere varen, når betaling er modtaget. Når de dage, du har givet køber i form af returret, er gået, kan du så registrere varen som solgt. Dermed kan andre interesserede i varen se, at de nu ikke mere har chance for at købe varen.


Januar 2019

 




Varen indpakkes og sendes

14.
Så snart betaling for varen er indgået på din konto, skal den pakkes godt ind. 

Brug en solid indpakning. Breve og pakker kan blive udsat for lidt af hvert undervejs, så pak ind så hjørner og andet ikke lider skade under forsendelsen. Tyk og robost papemballage, stivere indeni, bobleplast og eventuelt styrkelse af hjørne på emballage med tape af den brede slags. Sådan lyder nogle af rådene.

Er der risiko for, at varen under udbringningen kan blive udsat for regnvejr, er det en god ide, at varen har noget vandafvisende omkring sig. Bobleplast er en mulighed. Er det en LP er det desuden en god ide at sende den i et af de plastomslag, som pladesamlere bruger, når de vil passe godt på deres plader.

Nogle sælgere vælger at svøbe avispapir eller indpakningspapir uden om bobleplasten, hvis der har været plads til det i emballageæsken. Der gøres ofte meget for, at modtager skal få sin brevpakke eller pakke upåvirket af transporten og i fin stand.

15.
Generelt er det o.k. at sende en almindelig og ikke for dyr grammofonplade eller en anden ikke for dyr vare som brevpost.
Med brevpost undgår du, at dine pladeæsker kommer i selskab med pakker, der er meget tunge og kan udgøre en fare ved sammenstød. F.eks. på et transportbånd.

16. 
Skal du sende meget sjældne ting, som er meget dyre, skal du overveje at pakke endnu bedre ind end beskrevet ovenfor og sende, så du kan følge din vare, få kvittering på din forsendelse - og måske forsikre den. 

Ved dyre varer bør du kræve, at du kun leverer pr. post, hvis varen forsikres.

Og husk at nogle lande er det mere sikkert at sende til end andre.
Spørg på dit posthus, hvordan du bedst griber det an, hvis du er i tvivl.


Januar 2019

 




Varen er sendt

17.
Samtidig med at varen sendes vælger nogle sælgere - som led i en god service - at sende en email til køber for at fortælle, at varen nu er på vej.


Det er ikke ukendt, at man som køber begynder at vente spændt, straks man har betalt for varen, og derfor kan en email som den ovennævnte være skøn at modtage.

Når køber modtaget varen, vil nogle måske skrive tilbage og fortælle, at varen er modtaget. Du kan så takke for handelen, hvis det ikke er gjort tidligere pr. email eller via en følgeseddel, du har vedlagt (brev)pakken.

Så snart at du ved, at køberen har modtaget varen og har vist sig tilfreds med den - eller ikke har meldt tilbage om det modsatte - er det en god rutine at registrere varen som solgt. 
Derved kan andre interesserede købere se, at varen ikke mere er til salg, og det giver dig samtidig mulighed for at følge med i, hvad du har solgt for nylig. 


18.
Samtidig med at du registrerer varen som solgt, har du mulighed for at bede køber om at indtaste en tilbagemelding/ feedback på handelen.
Tilbagemeldinger på handler med dig vil kunne ses på den side, der viser alle dine varer.


Januar 2019

 




Til sidst

19.
Afslutningsvis kan nævnes, at hele denne gennemgang måske kan virke noget omfattende, men kigger du teksten nærmere igennem, så vil det fremgå, at det kun kræver kun få ting at starte som sælger, og du kan hurtigt komme i gang med salget.

Selve oprettelsen kan vel klares på 2-3 minutter, og derefter er der adgang til at indtaste varer og tilføje billeder osv.
Der er hjælp at finde inde på indtastningssiden, hvis du får behov for det.

Overskriften på denne side hedder - Hvordan sælger jeg mine ting på nettet - og oplysningerne her på siden vil i vid udstrækning kunne være til hjælp også ved salg af ting på nettet, der ikke er musikvarer.
Og til sidst er der kun at ønske:

Held og lykke med salget på nettet.


Januar 2019

 


Spørgsmål & svar